Klachtenprocedure

OW.2024-077

Bij elke organisatie waar mensen samenwerken, kunnen er soms problemen ontstaan. Vaak worden deze problemen snel en goed opgelost. Toch kan het voorkomen dat ouders een klacht hebben.

We vinden het belangrijk dat elke ouder zich gehoord voelt en nemen alle klachten serieus. Om samen naar een passende oplossing te zoeken, hebben we een klachtenprocedure opgesteld.

  • Ouders bespreken de klacht eerst met de leerkracht van hun kind;
  • Als er geen oplossing gevonden is, kunnen zij met hun klacht terecht bij de directeur van de school;
  • De interne of externe contactvertrouwenspersoon of externe vertrouwenspersoon kan het proces ondersteunen;
  • Als er dan nog steeds geen oplossing is gevonden, kunnen ouders terecht bij de bestuurssecretaris van Leerplein055 via info@leerplein055.nl die de klacht in behandeling neemt;
  • De interne klachtencommissie past hoor en wederhoor toe en kijkt of via bemiddeling een oplossing kan worden gevonden;
  • Als ouders vinden dat de klacht onvoldoende is afgehandeld, kunnen ze deze indienen bij de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs of bij de Klachtencommissie Passend Onderwijs.

Leerplein055 beschikt over een klachtenregeling en is aangesloten bij de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs. ​

Mevrouw Yvonne Kamsma, werkzaam bij de IJsselgroep, is als extern vertrouwenspersoon aangesteld voor alle scholen van Leerplein055. Zij is bereikbaar via 06 - 1400 1672 of yvonne.kamsma@ijsselgroep.nl.