Bovenschoolse hoogbegaafdengroepen Leerplein055 maken reis ‘door het menselijke lichaam’

Geplaatst door op vrijdag 24 oktober 2014

DSCF6193“Een vluchtroute uit het menselijk lichaam” en “Hersenen wat heb je er aan?”.

Het project waar de hoogbegaafdengroepen van Leerplein055 (Groep 9) mee bezig zijn omvat een buitengewone reis door het menselijk lichaam. Het project van het menselijk lichaam is afkomstig van Corpus en is een van de vele projecten die in Groep 9 worden gedaan. De meeste projecten worden door de leerkracht zelf samengesteld. Vaak geïnspireerd aan de hand van ideeën op het internet. Alle projecten hebben als doel leerlingen kennis te laten maken met het leren studeren, leren onderzoeken, leren plannen, leren samenwerken en leren zelf na te denken. Maar ook leren om te gaan met frustratie, motivatie en onder- of overschatting.

Bezoek aan Corpus
Om de kinderen van Groep 9 te helpen bij hun onderzoek zijn zij op 9 en 10 oktober naar Corpus geweest waar ze zelf een reis door het lichaam zijn ondergaan en ook van alles over het brein te weten zijn gekomen.

Projectomschrijving

De projectomschrijving is bijzonder genoeg: “Op een universiteit waar een klas met basisschool leerlingen op bezoek was, is een wetenschappelijk experiment totaal verkeerd afgelopen. Twee kinderen (Joris en Els) zijn verkleind tot mini-mini-micro-mensjes. Maar het wordt nog erger. Doordat één van de wetenschappers vreselijk moest niezen vlogen de super verkleinde kinderen via de neus van de wetenschapper zijn lichaam in. Joris en Els zijn dus niet alleen verkleind, maar ze zitten nu ook nog gevangen in een lichaam van een ander. Hoe komen ze daar nou toch uit? Er moet snel gehandeld worden en daarom roepen de wetenschappers hulp in. Onderzoek een geschikte vluchtroute voor Joris en Els.” Naast het bedenken van een vluchtroute gaan leerlingen in Groep 9 zich verdiepen in het brein.

Hoe werkt het brein eigenlijk en hoe kun je je hersenen helpen om informatie goed op te slaan, topo beter/makkelijker te leren, belangrijke informatie uit een tekst te onthouden en nog veel meer. En… hoe ga je je kennis dan delen met je klasgenootjes.