Collega Marinde van de Giessen vertelt over haar ervaring in Suriname met stichting Edukans

Geplaatst door op dinsdag 20 maart 2018

Door Marinde van de Giessen, leerkracht groep 7/8 De Bongerd en Sterrenschool Apeldoorn

In februari ben ik met stichting Edukans naar Suriname geweest. Ik ging, goed voorbereid, met een groep van 30 mensen naar het Brokopondo gebied (in het binnenland). Ons doel was om leerkrachten te coachen om meer activerende werkvormen in de lessen te kunnen gebruiken. Iedere school doet 3 jaar mee met dit scholingsprogramma: World teacher. Door middel van dit stukje wil ik jullie een indruk geven van een schooldag in Suriname.

Over een slingerweg, met erg veel groen eromheen, komen wij aangereden. De school bestaat uit een grote rij met allemaal lokalen naast elkaar. De lokalen hebben een soort ramen, met gaas ervoor. Erg fijn voor de ventilatie in de klas. Verder is er een “plein” dat bestaat uit een grote open ruimte met zand, een vlaggenmast en twee grote tractorbanden, waar de kinderen in kunnen zitten/spelen.

Rond 7:45 uur komen de juffen en de kinderen op school aan. Een kwartiertje later, wordt het hek dichtgedaan en begint de school. De bel gaat en er worden rijtjes gemaakt van jongens en meisjes. Iedereen staat netjes in de rij bij het hijsen van de vlag en het zingen van een aantal liederen. Vervolgens gaan we de klas in en daar zingen we nog even door. Iedere ochtend staat in deze groep 7 (van 33 leerlingen) een repetitie op het programma. De sfeer is heel anders dan in mijn Nederlandse klas, even wennen dus. De kinderen antwoorden op iedere vraag “ja, juf”, ook op open vragen.

Rond een uurtje of 9.30 uur is het pauze. De kinderen spelen en eten/drinken buiten; het begint al aardig warm te worden. Na de pauze ga ik samen met de juf aan de slag met een activerende werkvorm. We hebben zinnen gemaakt en de leerlingen gaan de zin in stukken knippen. Vervolgens gaan ze de zinsdelen benoemen en nieuwe zinnen maken. Als afsluiting maken ze op een wisbordje een zin voor iemand anders. Ze zijn erg enthousiast en hebben niet door dat ze tegelijkertijd aan het leren zijn. “Doen we morgen weer een spelletje, juf?” Na deze les hebben ze nog andere vakken, zoals bijv. rekenen. Hierbij wordt veel op het bord geschreven, zoals ze gewend zijn. Tussendoor doen we nog een energizer, aangezien de concentratie een beetje wegzakt.
De juf sluit de dag af met een natuurles, over bloemen. Ze heeft voor iedereen een bloem mee, die we grondig gaan bestuderen. De kinderen zijn erg enthousiast bezig met de les! Om 13:00 uur wensen we elkaar een fijne middag toe en lopen de kinderen naar huis.

Wij eten met elkaar en dan is het tijd om de dag na te bespreken. Het krijgen van feedback en het nadenken over de inhoud van het onderwijs is iets wat niet gebruikelijk is in Suriname. Ik merk dat mijn ‘twin’ (Surinaamse collega) erg veel vragen heeft rondom activerende werkvormen, maar ook over haar klassenmanagement. We bespreken veel en kijken ook vooruit naar het programma van de volgende dag. Het is mooi om van en met elkaar te leren! Ik ben blij dat ik deze ervaring heb kunnen opdoen mede dankzij de welwillende medewerking van Leerplein055!