Apeldoorners lezen voor op Leerplein055-basisscholen tijdens het Nationale Voorleesontbijt

Geplaatst door op maandag 22 januari 2018

De Nationale Voorleesdagen gaan woensdag 24 januari van start met de 15e editie van het Nationale Voorleesontbijt. Woensdag lezen weer talloze bekende én onbekende Nederlanders voor aan peuters en kleuters om zo het voorlezen, aan kinderen die zelf nog niet kunnen lezen, te stimuleren. Ook in Apeldoorn lezen bekende en minder bekende Apeldoorners voor, onder andere aan leerlingen van de openbare basisscholen van Leerplein055. Zo komt kinderboekenschrijver Jan Heerze voorlezen bij openbare basisschool Oosterhuizen, leest de directeur van Apenheul, Roel Welsing, voor bij Dalton Sterrenschool De Vliegenier en leest Johan Kruithof, wethouder van onderwijs, voor bij de Berg en Bosschool. Maar ook de oud-directeur van Leerplein055, de voorzitter van het college van bestuur en leden van de raad van toezicht bezoeken scholen om voor te lezen.

Voorlezen maakt je leuker!

Voorlezen is niet alleen gezellig, maar verrijkt kinderen ook. Voorlezen leert kinderen kijken door de ogen van een ander! Het filmpje is ingesproken door Alain Clark en is gemaakt door Stichting CPNB naar aanleiding van De Nationale Voorleesdagen.

Prentenboek van het Jaar 2018

Ssst! De tijger slaapt van Britta Teckentrup is verkozen tot Prentenboek van het Jaar 2018. Het prentenboek staat centraal tijdens De Nationale Voorleesdagen. Britta is een bekroond en beroemd Duitse illustratrice, auteur en beeldend kunstenaar en wordt in Nederland door Uitgeverij Gottmer uitgegeven. Ze heeft meer dan 70 kinderboeken geschreven en geïllustreerd en die zijn in meer dan 20 verschillende landen gepubliceerd. Haar werk won vele Awards. Vooral in het buitenland heeft ze vele onderscheidingen gekregen.

Voorleestips

Voorlezen is elke dag een feest! Of je nu voor het slapen gaat een mooi verhaal voorleest in bed of overdag samen een prentenboek bekijkt, er worden herinneringen voor het leven gemaakt. Daarnaast heeft voorlezen een positief effect op woordenschat, spelling en tekstbegrip.